KERTAKÄYTTÖMUOVIA ALETAAN KIELTÄMÄÄN GLOBAALISTI ERI TAHOJEN TOIMESTA

Yksi iso ja merkittävä uutinen on, että Intia aikoo luopua kokonaan kertakäyttömuovista. Lupauksen toteuttamisella olisi iso merkitys myös koko maailman kertakäyttömuovin ongelman kanssa.

Myös Ikea on ilmoittanut lopettavansa kertakäyttöisten muovituotteiden myymisen. Myös huonekalujen ja muiden tuotteiden valmistuksessa aletaan tiedotteen mukaan kiinnittämään huomiota kierrätettävien ja uusiutuvien materiaalin käyttöön. Ikea aikoo myös kasvattaa kasvisruokien valikoimaa.

Välimerestä on tulossa muovimeri ja turismi lisää Välimeren muoviroskaa 40 prosentilla joka kesä. On havaittu, että välimeren eläimistä jokainen on syönyt mikromuovia ja 90 prosenttia eläimistä suurikokoista muovia.



MUOVIA KERÄTÄÄN POIS LUONNOSTA ERILAISIN KEINOIN

Suomessa ploggaus eli roskajuoksu nostaa suosiotaan. Tavoitteena pitää rannat ja puistot siisteinä roskasta ennen kuin rantamme täyttyvät muovista.

Wärtsilä on lahjoittanut Hangon ja Rauman satamaan Seabin -meriroskiksen. Roskis laitetaan mereen ja se imee pintavettä itseensä. Vesi pumpataan takaisin mereen ja roskat jäävät roskiksen suodattimen sisään. Wärtsilä aikoo laajentaa toimintaansa ja lahjoittaa 40 roskista ympäri maailmaa tytäryhtiöidensä kautta.

Hyviä uutisiakin on. Tuore raportti kertoo, että muovin kierrätyksellä voidaan pudottaa yllättävän paljon päästöjä.



ENSIMMÄINEN HÄVIKKIRUOKAKAUPPA AVATAAN SUOMEEN

Suomen ensimmäinen hävikkiruokakauppa aloittaa syyskuussa Helsingissä. Kaupassa myydään syömäkelpoista ruokaa, joka ulkonäön tai parasta ennen -päiväyksen takia jäisi myymättä ja päätyisi roskiin.

Matsmart -verkkokauppa myy edullisesti hävikkiruokaa. (Ei tuoretuotteita) Tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on lähestymässä tai mennyt juuri, pakkaus on jotenkin virheellinen tai uudistettu tai muu syy miksi tuotetta ei voida myydä normaaleissa ruokakaupoissa. Matsmartilta löytyy myös mm. siivousaineita, apteekkituotteita, hammasharjoja, shampoita ja muita päivittäistavara-tuotteita.



NETTIKAUPPOJEN PALAUTUKSET KUORMITTAVAT YMPÄRISTÖÄ

YLE uutisoi kesäkuussa, että nettikauppa Amazon tuhoo järjestelmällisesti nettikaupasta palautuneet uudenveroiset tuotteet. Amazonin työntekijät kertovat, että laittavat mm. huonekaluja, kännyköitä ja kodinkoneita jätepuristimiin kymmenien tuhansien eurojen edestä päivittäin. Kaupan liitton tietojen mukaan tilanne vaikuttaa samalta kuin vaatejätti Zalandolla. Kuitenkin Zalando itse on itse on ilmoittanut, että 97% palautuksista menee takaisin myyntiin ja vain 0,05% tuhotaan. Mikä sitten onkaan oikea totuus, se jää tietämättä..

Vaatteista arviolta puolet palautuu takaisin verkkokauppoihin. Halpa massatuotanto on aiheuttanut vaatteissa hyvin paljon paikkaansa pitämättömiä kokomerkintöjä ja harvemmin verkkokaupoissa on edes ilmoitettu vaatteiden mittoja sentteinä. Tampereen Yliopiston tutkimuksen mukaan suomalaisten verkkokauppatilauksista 40% palautettiin viimeisen vuoden aikana. Zalandolla luku huitelee 50-70% välillä. Viime vuonna Suomeen saapui 40 miljoonaa pakettia ulkomailta. Yle Kioski teki videon kuinka paljon nettikauppojen palautukset kuormittavat ympäristöä ja mitkä niiden todelliset ilmastovaikutukset ovat. Videon voit katsoa tästä.

Suomalaiset isot nettikaupat pyrkivät myymään asiakaspalautukset Outlet-osastoilla. Vain pieni osa tuotteista joutuu roskiin ja näitä koskevat mm. intimiteettituotteet kuten partakoneet. Osalla nettikaupoista on 30 päivän palautusoikeus myös käytetyille tavaroille.

Makia lopetti kertakäyttöpakkausten käytön verkkokaupassaan. Nyt ainoana postituspakettina toimii suomalainen uudelleen käytettävä Repack.

Lähetä kommentti

Sisällön tarjoaa Blogger.

Instagram